Zorlu bir süreç olan akreditasyon, iç incelemeler, değerlendirmeler ve uyum çalışmaları nedeniyle birkaç yıl sürmektedir. Türkiye’den akredite olan okullar bu süreci 5-6 yıl içerisinde tamamlamışlardır.
Fakülteler bu süreçte kaliteli bir eğitim ortamı, kararlı bir şekilde kendini sürekli geliştiren ve işletmelerin ihtiyaçlarına karşılık veren bir ders programı gibi unsurları olan AACSB Akreditasyon Standartları’na uyum sağlamak için planlar hazırlamakta ve uygulamaktadır. Yine bu standartlar doğrultusunda tüm akredite okullar, akreditasyonlarını korumak için beş yılda bir değerlendirmeden geçmek zorundadır.
Aşağıda AACSB akreditasyon süreci adımlar halinde açıklanmıştır:
ADIM 1: AACSB ÜYELİĞİ
AACSB Akreditasyona başvurmak isteyen bir okul, öncelikle, AACSB International’ın üyesi olmalıdır.
ADIM 2: AŞİNALIK OLUŞTURMAK
Üyelik oluşturulduktan sonra, okulun tümü AACSB akreditasyonu standartları ve akreditasyon süreci konusuna aşina olmalıdır.
ADIM 3: UYGUNLUK BAŞVURUSU
ADIM 4: UYGUNLUK BAŞVURUSUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ
Hazırlanan uygunluk belgesi, akreditasyon personeli tarafından incelenir ve başvuru tam ve uygunsa, Birinci Akreditasyon Komitesi’ne detaylı değerlendirme için iletilir.
ADIM 5: MENTOR ve İRTİBAT GÖREVLİSİNİN ATANMASI
Başvurunun onaylanmasından sonra, Başlangıç Öz Değerleme Raporu (Initial Self Evaluation Report (ISER)’nun geliştirilmesine yardımcı olmak üzere gönüllü bir mentor atar (Örneğin bir dekan). Ayrıca, AACSB tarafından fakülteyle iletişimde birinci derecede sorumluluğa sahip bir irtibat görevlisi fakülteye atanır.
Başlangıç Öz Değerleme Raporu, esas itibariyle mevcut durumun standartlarla uyuşup uyuşmadığını ve uyuşmayan noktalar üzerine Fark Analizi’nin yapıldığı bir plandır.
ADIM 6: UYGUNLUK ONAYINA DAİR RESMİ BİLDİRİM
AACSB, fakülteye uygunluk başvurusunun kabul edildiğine ve mentor atandığına dair bildirimde bulunur.
ADIM 7: BAŞLANGIÇ ÖZ DEĞERLEME RAPORU’NUN HAZIRLANMASI
Atanan mentor, başvuru yapan okulun akreditasyon standartları ile varolan uyumunu belirlemek ve Başlangıç Öz Değerleme Raporu’nun geliştirilmesine yardımcı olmak amacıyla çalışır. Mento, fakültenin izin verilen süre içerisinde standartlara uyumlu hale gelebilmek için başarılı bir plan hazırlayabileceğine kanaat getirmezse bu durumu ifade eder.
Rapor süreci genelde bir yıl veya daha kısa sürer. Bununla birlikte maksimum iki yıl alır.
ADIM 8: BAŞLANGIÇ ÖZ DEĞERLEME RAPORU’NUN DEĞERLENDİRİLMESİ
Birinci Akreditasyon Komitesi planı inceler ve aşağıdaki ihtimaller ortaya çıkar:
1. İlk Akreditasyon Ziyareti için başvurma daveti akabinde okula Nihai Özdeğerlendirme Raporu hazırlaması tavsiyesinde bulunarak Rapor kabul edilir.
2. Başlangıç Öz Değerleme Raporu okulun aksiyon uygulama safhasına geçmesi tavsiyesiyle kabul edilir.
3. Plan kabul edilir ancak ileri uyumlaştırma planının daha da iyileştirilmesi talep edilir.
4. Fakültenin kendine tanınan maksimum süre içerisinde AACSB standartlarıyla uyumlu olmayacağına kanaat getirilerek Rapor reddedilir.
ADIM 9: İlerleme Raporlarının Sunulması
Okul standartlara uyumu sağlamada kat ettiği yolu AACSB'ye her yıl bir kez bildirir.
ADIM 10: Son Öz Değerlendirme Raporunun Hazırlanması
İlerleme raporlarının ardından ziyaretten yaklaşık iki yıl önce, AACSB Nihai süreç için bir başkan atar. AACSB, okuldan saha ziyaretinden dört-altı ay önce sunulmak üzere Son Öz Değerlendirme Raporunun hazırlanmasını talep eder. Başkan Nihai Öz Değerleme Raporu hazırlamada yardımcı olur
ADIM 11: AKRAN EKİP İNCELEMESİ
İlk akreditasyon komitesi, ekibin diğerlerini belirler. Ve okula ziyaret gerçekleştirilir.
ADIM 12: SONUÇ
Ziyaret sonrasında fakülteye ve İlk Akreditasyon Komitesi’ne fakültenin akreditasyon isteğinin kabul, red veya tehir edilmesi bilgisi vardır.
Daha sonra Akreditasyon Komitesi AACSB yönetim kuruluna onay için kararı sunar.